Samenwerking tussen het Alfa-college en GroenLinks-Hardenberg leidde tot een record aantal deelnemers aan de vierde Wereldmaaltijd. Hierdoor hebben de goede doelen ook een goede avond gehad, want zowel Home of Hope and Dreams als Out of Area konden met enige honderden Euro’s huiswaarts keren. Ook de modeshow van Sari uit Dalfsen viel in goede aarde en toonde acht Hardenbergse modellen.

De Wereldvoedseldag, in 2007 uitgeroepen door de Voedsel- en Landbouw-organisatie FAO van de Verenigde Naties, was op woensdag 16 oktober. Via de Wereldmaaltijd die om die reden in het Alfa-college werd gehouden, werd in Hardenberg aandacht besteed aan die dag. Want, als we eerlijk zouden delen, zou er ruim voldoende voedsel beschikbaar zijn om alle wereldbewoners dagelijks een volwaardige maaltijd voor te zetten. Ook bij deze Wereldmaaltijd werd per persoon niet meer voedsel gegeten dan beschikbaar is bij een eerlijke mondiale verdeling. Dit jaar was het de vierde keer dat GroenLinks het initiatief nam om een Wereldmaaltijd te organiseren.

SARI-MODESHOW

Tijdens de maaltijd, na het hoofdgerecht, vond de modeshow plaats die werd verzorgd door Sari-fairfashion uit Dalfsen. Alle kleding die wordt geshowd, en daar te koop is, is fairtrade en / of ecologisch gefabriceerd. Bovendien wordt er bij de productie op gelet dat er geen kinderarbeid plaatsvindt en er gezonde en veilige werkomstandigheden zijn. Bovendien is er een eerlijke prijs betaald aan de plaatselijke boeren en de mensen in de fabrieken. Op de toegevoegde foto presenteren de Hardenbergse modellen Anja, Anne, Mandy, Margreet, Marijn, Mieke, Onna en Roos-marijn zich nog eens in de laatst geshowde kleding.

GOEDE DOELEN

Ongeveer honderd mensen waren aanwezig bij deze maaltijd, hetgeen een record is. Eerdere versies die in de Zeven Linden, de Nieuwe Veste en Vechtdal-college (Dedemsvaart) werden gehouden kenden minder deelnemers. Aangezien van iedere maaltijd er € 10 naar de goede doelen ging konden zowel Home of Hope and Dreams als Out of Area met een mooi bedrag het Alfa-college verlaten. Aangezien de Stichting 2015 via Anja van den Dolder het bedrag voor Out of Area verdubbelde kunnen zij € 1.000 op een goede manier in Bosnië gaan besteden. Omdat Home of Hope and Dreams dit jaar al een toezegging had gehad bleef het bedrag voor hen beperkt tot ruim € 450. Zowel de gasten als de vele vrijwilligers gingen met een tevreden gevoel naar huis.