Afgelopen vrijdag zijn de college-onderhandelingen in de gemeente Hardenberg afgerond. Opvallend daarbij was onder andere dat enkele oppositiepartijen, de VVD, D’66 en GroenLinks, steeds hebben meegepraat. Aan het eind gaf demissionair-wethouder Prinsse daarvoor waardering, vanwege de geleverde constructieve bijdragen. Toch heeft GroenLinks besloten om niet tot ondertekening van het college-akkoord over te gaan.

Inbreng

GroenLinks is van mening dat ondertekening nauwelijks toegevoegde waarde heeft, want de meerderheid van de coalitie-partijen heeft de beschikking over eenentwintig van de eenendertig raadszetels. GL-bestuur en (steun-)fractie geven er de voorkeur aan om de handen vrij te houden en het college kritisch en constructief te volgen en dan wel of niet in te stemmen met voorstellen. Daarnaast is het van belang dat GroenLinks scherp wil volgen of de punten die zij inbracht op de wijze zoals was bedoeld worden uitgevoerd. Dit betreft een zevental punten waar de (steun-) fractie op zich tevreden mee is.

De Raad en Kees

In de gemeenteraad zullen alle punten uit het college-programma via college-voorstellen terugkomen op de raadstafel. Voordat het zover is kan er eerst nog worden teruggekeken op een intensieve periode van eerst campagne-voeren die direct werd gevolgd door een periode van intensief mee-onderhandelen voor een goed college-programma. Namens GroenLinks voegt fractievoorzitter Kees Slingerland daaraan toe: “voor ons is het inmiddels wel enigszins routine geworden om mee te doen aan college-onderhandelingen, maar toch loopt het iedere keer anders. René Paas had weer een heel andere aanpak dan zijn voorganger: heel verfrissend, duidelijk en goed samenvattend. Hierdoor hebben we niet onnodig veel tijd verspild aan college-onderhandelingen en ligt er een goed resultaat. Namens GroenLinks ben ik tevreden als we dit pak voorstellen vóór de volgende verkiezingen in 2018 hebben waargemaakt.”

En verder….

Kees is van mening dat de oppositiepartijen (in ieder geval D’66, OpKoers.nu, Liberaal Hardenberg en GroenLinks) door gezamenlijkheid meer gestalte zou kunnen geven aan het ‘oppositie-voeren’. Uiteraard moet daarbij ruimte zijn en blijven voor de eigen-partij-agenda’s, maar er zijn zeker een aantal thema’s waarbij het de moeite waard is om gezamenlijke initiatieven te ontplooien en / of elkaar’s initiatief te ondersteunen. Als eerste aanzet daarin hebben D’66 en GroenLinks al schriftelijke vragen aan het college gesteld, maar er valt ook te denken aan gezamenlijke moties of andere initiatieven. Kees hier over: “GroenLinks heeft er zin in en wij pakken die handschoen graag op om het college kritisch te volgen”.