GroenLinks heeft tegen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning gestemd. Hoewel de wet op een aantal punten is verbeterd zijn de zorgen van GroenLinks over de positie van de zorgwerknemers, de enorme bezuinigingen en de korte invoeringstijd niet weggenomen.

GroenLinks heeft tegen de wet maartschappelijke Ondersteuning gestemd. Hoewel de wet op een aantal punten is verbeterd zijn de zorgen van GroenLinks over de positie van de zorgwerknemers, de enorme bezuinigingen en de korte invoeringstijd niet weggenomen.

GroenLinks-Tweede kamerlid Linda Voortman: “mensen dreigen straks de dupe te worden.”

Dankzij GroenLinks mogen mensen die dat willen zelf de zorg in buurtverband organiseren. Linda Voortman: “dit is hoe GroenLinks de participatiesamenleving ziet. Dat we mensen de middelen geven om zichzelf te organiseren in plaats van dat we noodzakelijke zorg wegbezuinigen.”

Ook is door een amendement nu geregeld dat mensen zelf gemotiveerd mogen bepalen of zij hun zorg in natura of via een persoonsgebonden budget krijgen. Volgens de oorspronkelijke wet ging het college daar over.

GroenLinks houdt echter grote zorgen over de positie van de zorgverleners. Voortman: “Ik wilde graag een wettelijke overnameplicht opnemen in de wet. Zoiets bestaat al voor buschauffeurs. Als een gemeente kiest voor QBuzz in plaats van Arriva neemt QBuzz de chauffeurs over. Ik vind het onbegrijpelijk dat we zoiets wel regelen voor chauffeurs maar niet voor mensen die zich elke dag met hart en ziel in de zorg inzetten.”

Ook de enorme bezuinigingen en de grote tijdsdruk blijven voor GroenLinks onverteerbaar. Voortman: “Wanneer je wil dat mensen langer thuis kunnen wonen is miljarden bezuinigen op de zorg aan huis het domste dat je kunt doen.”