GroenLinks is woensdag een petitie gestart tegen de aanschaf van de Joint Strike Fighter. GroenLinks-leider Bram van Ojik wil de verzamelde steunbetuigingen gebruiken als de Tweede Kamer over de aanschaf debatteert.

Het kabinet maakte dinsdag op Prinsjesdag officieel bekend dat de F-16 wordt vervangen door de F-35, beter bekend als de JSF (Joint Strike Fighter). Voor 4,5 miljard euro worden 37 vliegtuigen gekocht. Dat geld is al gereserveerd en wordt over een periode van zo'n tien jaar uitgegeven, benadrukt het ministerie van Defensie.

De kosten voor het JSF-project zijn de afgelopen jaren gierend uit de hand gelopen. Er was steeds meer geld nodig om de eerste testtoestellen aan te schaffen. En die vertonen zoveel gebreken dat ze inmiddels permanent aan de grond staan.

Bram van Ojik, fractievoorzitter GroenLinks in de Tweede Kamer:

Het is van de zotte om in tijden van enorme bezuinigingen te kiezen voor de JSF. We moeten stoppen met dit miljarden verslindende project.

Vind jij dat ook? Teken dan de petitie. Dan laat GroenLinks je stem horen in het debat over de JSF. Want het kabinet heeft misschien besloten, het parlement heeft dat nog niet.

De petitie tekenen kun je hier.